Ανατροπές και πρωτοπόροι από την Κρατική ορχήστρα Αθηνών

Ήρωες (χθες, σήμερα, αύριο…) είναι το σλόγκαν της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών για τη φετινή καλλιτεχνική περίοδο. Σύνθημα με ιστορικό περιεχόμενο, που θα συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά, τιμώντας την επέτειο 200 χρόνων ελευθερίας. Ωστόσο, ήρωες, ανατροπείς, πρωτοπόροι είναι και όλοι οι μεγάλοι συνθέτες που ήρθαν σε ρήξη με το κατεστημένο της εποχής, κάνοντας τομές μέσα από τη γραφή τους. Όπως ο Στραβίνσκυ, που κλείνει την εναρκτήρια συναυλία Ανατροπές και Πρωτοπόροι Ι, ο οποίος σόκαρε με τη συγκλονιστική δύναμη και μυσταγωγία του έργου Ιεροτελεστία της Άνοιξης. Και βέβαια ο απαράμιλλος Μπετόβεν, που ξεπερνώντας τα δύσκολα παιδικά χρόνια και την ασθένειά του, σφράγισε την παγκόσμια καλλιτεχνική δημιουργία. Η βραδιά ανοίγει με δύο συνθέσεις του, με πρώτη Τα ερείπια των Αθηνών που αποτελούν έμμεση αναφορά στην Επανάσταση του ’21. Ακολουθεί, το δραματικά θεαματικό Τρίτο Κοντσέρτο για πιάνο. Έργο που αναδεικνύει τον σολίστα – εν προκειμένω τον διεθνώς καταξιωμένο Γιώργο-Εμμανουήλ Λαζαρίδη – σε αδιαμφισβήτητο πρωταγωνιστή. Διευθύνει, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Στέφανος Τσιαλής.

Το σχόλιο του σολίστ:
“Η πρώτη φορά που συνέπραξα με την ΚΟΑ ήταν όταν ήμουν περίπου δώδεκα ετών. Τότε ερμήνευσα το Πρώτο Κονσέρτο του Μπετόβεν, λίγο μετά την βράβευσή μου στον διεθνή διαγωνισμό «Jeunes Solistes d’Europe» της Βελγικής Τηλεόρασης. Περίπου 30 χρόνια μετά, συναντώ ξανά τον ίδιο συνθέτη, με την ίδια ορχήστρα… Με συγκινεί το αόρατο αυτό «πέπλο» που σκεπάζει τη μουσική και τους μουσικούς στο πέρασμα του χρόνου. Το πέπλο που κρατά μαζί τους συνθέτες, τους ερμηνευτές και τους ήχους, σαν μία οντότητα, χωρίς όρια, χωρίς αρχή και χωρίς τέλος, φέρνοντας τις έννοιες του στοχασμού, της δημιουργίας και της ύπαρξης ολοένα και πιο κοντά μεταξύ τους. Και πόσο μεθυστικά άπιαστη είναι, εν τέλει, αυτή η ισορροπία μεταξύ της έμπνευσης, του συνθέτη και του ερμηνευτή, ειδικά όταν αφορά στην ζωντανή αναγέννηση ενός έργου τέτοιας δραματικότητας, χιούμορ και τρυφερότητας, όπως το Τρίτο Κονσέρτο του Μπετόβεν.”

Το σχόλιο του μαέστρου:
“Η συναυλία αυτή έχει δραματουργική ενότητα. Θα έλεγα ότι αποτελεί μία συμπύκνωση του προγραμματισμού της σεζόν. Υπάρχει έμμεση αναφορά στην Ελληνική Επανάσταση με Τα ερείπια των Αθηνών. Αλλά και γενικά στις έννοιες Ήρωες, Επαναστάσεις, Ανατροπές. Θέματα γύρω από τα οποία κινήθηκαν οι επιλογές τόσο της τρέχουσας, όσο και της επερχόμενης Καλλιτεχνικής Περιόδου.

Για τη συγκεκριμένη βραδιά μεγαλύτερη πρόκληση αποτελεί η εκτέλεση του έργου Ιεροτελεστία της Άνοιξης, που θεωρείται από τα πιο απαιτητικά  του ρεπερτορίου για Ορχήστρα”.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770- 1827)

Τα ερείπια των Αθηνών, εισαγωγή για Ορχήστρα, έργο 113
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.3, σε ντο ελάσσονα, έργο 37

ΙΓΚΟΡ ΣΤΡΑΒΙΝΣΚΥ (1882- 1971)

Ιεροτελεστία της Άνοιξης

ΣΟΛΙΣΤ

Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης, πιάνο

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ

Στέφανος Τσιαλής

04.10.2019
20:30 

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών