«Χαμένα» έργα του Χοκουσάι απέκτησε το Βρετανικό Μουσείο

Ένας από τους θησαυρούς του Βρετανικού Μουσείου είναι ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα παγκοσμίως έργα ζωγραφικής: το έργο «Τσουνάμι (σ.σ. μεγάλο κύμα) στα ανοιχτά της Καναγκάουα» του Χοκουσάι.

Ήταν το έργο γύρω από το οποίο στήθηκε στο μουσείο η μεγάλη έκθεση «Hokusai: beyond the Great Wave» το 2017 και η οποία προσέλκυσε 150.000 επισκέπτες. Προσφάτως, το Βρετανικό Μουσείο απέκτησε 103 έργα του Ιάπωνα ukiyo-e ζωγράφου, η ύπαρξη των οποίων είχε ξεχαστεί τα τελευταία 70 χρόνια. Και τα έργα ήδη εκτίθενται διαδικτυακά.

View this post on Instagram

These exquisite drawings were made by #Hokusai in 1829 for an unpublished book called ‘Great Picture Book of Everything’. They had been forgotten by scholars for the past 70 years, but were recently rediscovered and help illuminate a period of the artist’s life when it was thought he created relatively few artworks due to a succession personal challenges. The works have recently been acquired by the Museum, made possible thanks to a grant from @artfund , and you can take a closer look at all 103 drawings on our Collection online. Look out for the 🔎 to zoom in and see the incredible details – get searching at britishmuseum.org/collection #Hokusai #KatsushikaHokusai #JapaneseArt #drawing

A post shared by British Museum (@britishmuseum) on

Η γκάμα των θεμάτων τους είναι ευρύτατη: απεικονίσεις θρησκευτικών, μυθολογικών, ιστορικών και λογοτεχνικών φιγούρων, ζώων, πουλιών και λουλουδιών και άλλων φυσικών φαινομένων, καθώς και τοπία. Κυριαρχούν θέματα τα οποία σχετίζονται με την αρχαία Κίνα και Ινδία, αλλά και τη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ασία. Πολλά από αυτά τα θέματα δεν απαντώνται σε κανένα προηγούμενο έργο του Κατσουσίκα Χοκουσάι.

Δημιουργήθηκαν ως εικονογραφήσεις ενός βιβλίου με τίτλο «Banbutsu Ehon Taizen Zu (Μεγάλο Εικονογραφημένο Βιβλίο των Πάντων)» και θεωρούνται σημαντική ανακάλυψη όσον αφορά την καλλιτεχνική πορεία του Χοκουσάι. Προέρχονται από μία περίοδο κατά την οποία, προηγουμένως, πιστευόταν ότι δεν ήταν ιδιαίτερα παραγωγικός. Τα δύο προηγούμενα χρόνια είχε χάσει τη δεύτερη γυναίκα του και είχε και ένα μικρό εγκεφαλικό. Επιπλέον, λίγους μήνες μετά την ολοκλήρωσή τους σε επιστολή του δήλωσε οικονομική αδυναμία, εν μέρει λόγω χρεών του εγγονού του που χαρτόπαιζε. Τα έργα δεν δημοσιεύθηκαν ποτέ, αλλά σηματοδοτούν σημείο καμπής στην καριέρα του 70χρονου καλλιτέχνη, δείχνοντας ότι εισερχόταν σε καινούργια φάση δημιουργίας που θα οδηγούσε σύντομα στην περίφημη σειρά «Τριάντα έξι Θέες του Βουνού Φούτζι» (1831-1833).