Nelly’s: Οι φωτογραφίες στην Ακρόπολη που έγραψαν ιστορία

“Η πόρτα ήταν μισάνοιχτη, και καθώς ο ήλιος έγερνε και γέμιζε με φως τον μικρό χώρο, είδα για πρώτη φορά την ξένη χορεύτρια ολόγυμνη. Μου φάνηκε πως ενσάρκωνε το πνεύμα των αρχαίων μαρμάρων! `Θα μπορούσατε να ποζάρετε τελείως γυμνή;` είπα. Δέχτηκε. Έτρεξα και ρώτησα τον Φιλαδελφέα. Η απάντησή του ήταν καταφατική, υπό ένα όρο: `Φτάνει οι φωτογραφίες να μην είναι για δημοσίευση.`” 

Οι φωτογραφίες της Μόνα Πάεβα, πρώτης μπαλαρίνας της Opera Comique, προκάλεσαν σκάνδαλο στην κοινωνία του Μεσοπολέμου, όταν δημοσιεύθηκαν το 1929 στο γαλλικό περιοδικό Illustration. Το γυμνό δεν ήταν προγραμματισμένο και προέκυψε εντελώς τυχαία, όπως ανέφερε η ίδια η φωτογράφος. Όταν η Nelly πληροφορήθηκε, ότι η διάσημη χορεύτρια βρισκόταν στην Αθήνα για παραστάσεις, θεώρησε καλή ιδέα να της κάνει μια καλλιτεχνική φωτογράφιση, με φόντο τον Παρθενώνα. Ζήτησε και πήρε άδεια από τον διευθυντή της Ακρόπολης, Αλέξανδρο Φιλαδελφέα για το συγκεκριμένο λόγο.

Τον επόμενο χρόνο η φωτογράφος επανέλαβε το εγχείρημα στην Ακρόπολη, αυτή τη φορά με μοντέλο την Ουγγαρέζα χορεύτρια Νικόλσκα. Ο διευθυντής της Ακρόπολης ήταν για ακόμα μια φορά  σύμμαχος της, ο οποίος παρά την κοινωνική κατακραυγή, δεν δίστασε να της δώσει ξανά την πολυπόθητη άδεια. Σε αυτή τη φωτογράφιση όμως -για να κατευνάσει κάπως τις αντιδράσεις-  χρησιμοποίησε αραχνοΰφαντα πέπλα για να ντύσει τη Νικόλσκα.

Διαμαρτύρομαι εν ονόματι των Ολυμπίων θεών, οι οποίοι, ως γνωστόν, όχι μόνο επερπατούσαν γυμνοί, αρσενικοί και θηλυκοί, αλλά και θεόγυμνοι ελατρεύοντο στους ναούς των … ”. με αυτά τα λόγια ο Παύλος Νιρβάνας στην στήλη του στό «Ελέυθερο Βήμα» υπερασπίστηκε την νεαρή φωτογράφο.