Ξεκινά το 8ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Σύρου

Υπέροχα σημεία της Σύρου αποκτούν κινηματογραφικό αέρα για 8η συνεχή χρονιά
με back to back ντράιβ-ιν για δύο ημέρες στην Ντελαγκράτσια στην Ποσειδωνία,
πρωτότυπες περφόρμανς στο ιστορικό ναυπηγείο του Ταρσανά,
αλλά και μία λαμπερή έναρξη στο θερινό Παλλάς στην Ερμούπολη.

Όλες οι προβολές και εκδηλώσεις είναι δωρεάν και η χρήση μάσκας στους εξωτερικούς χώρους είναι υποχρεωτική.

Ξεκινά το 8ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Σύρου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 8ου ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΤΗΣ ΣΥΡΟΥ
ΠΕΜΠΤΗ 3 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020

Θερινό Παλλάς, Ερμούπολη

Επίσημη έναρξη

20:30

ΦΕΝΤΟΡΑ [FEDORA]
Billy Wilder, Δυτική Γερμανία / Γαλλία, 1978, 114′

Η προτελευταία ταινία του Μπίλι Γουάιλντερ φέρνει κοντά τον ίδιο με τον Γουίλιαμ Χόλντεν σε μια αμαρτωλή και μελαγχολική Κέρκυρα: έναν τόπο βγαλμένο από τη φαντασία, μακριά από το δράμα και τη σήψη των λόφων του Χόλιγουντ. Ο Χόλντεν υποδύεται έναν ανεξάρτητο κινηματογραφικό παραγωγό που βρίσκεται προς αναζήτηση της αινιγματικής Φεντόρα, μιας έκπτωτης και φημισμένης σπουδίας ηθοποιού μιας άλλης εποχής, η οποία αποσύρθηκε στην Ελλάδα. Εξερευνώντας το ανυποχώρητο χάσμα ανάμεσα στο χτες και το σήμερα, η Φεντόρα εξετάζει τη μνήμη, τη νοσταλγία και το σινεμά καθώς πασχίζουν να σταματήσουν τον χρόνο, οδηγώντας τον θεατή σε μια μυστηριώδη εποχή, που πάντα θα παραμένει “εκτός”.

23:00

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

Τρεις διαφορετικές εκδοχές της νησιωτικής ζωής, μια κινηματογραφική εξερεύνηση της δύναμης του Αιγαίου Πελάγους να ενώνει και να χωρίζει, μέσα από τις καθημερινές τελετουργίες.

ΨΑΡΑΔΕΣ ΚΑΙ ΨΑΡΕΜΑΤΑ
Λέων Λοΐσιος, Ελλάδα, 1961, 22′

Συνδυάζοντας το ενδελεχές ανθρωπολογικό βλέμμα με μια ευφάνταστη ποιητική ορμή, ο καρπός της συνεργασίας ανάμεσα σε κάποιες από τις πιο εμβληματικές μορφές της διανόησης στη μεταπολεμική Ελλάδα (Δημήτρης Κεχαΐδης, Γιάννης Μπακογιαννόπουλος, Σταύρος Τορνές, Ροβήρος Μανθούλης, κ.ά.) είναι ένα σπάνιο, ανεκτίμητο τεκμήριο των τεχνικών ψαρέματος στα ανοιχτά της Λέσβου, αλλά και ενός τρόπου ζωής που δεν υπάρχει πια.

MERCIFUL, WONDERFUL
Λουκία Αλαβάνου, Ελλάδα / Ηνωμένο Βασίλειο / Σουηδία, 2013, 4’30”

Έχοντας ως αφετηρία ένα από τα πιο ισχυρά σύμβολα του νέου ελληνικού κράτους, η ταινία εξετάζει την απόσταση ανάμεσα στην έκσταση και στην πτώση. Καθώς το μοντάζ ξύνει την επιφάνεια της ιερής εικόνας της Παναγίας στην Τήνο, αποκαλύπτει το εύθραυστο πρόσωπο που κρύβεται πίσω από στρώσεις του πολιτισμού.

ΓΥΡΕΣ [GYRES 1–3]
Ellie Ga, ΗΠΑ, 2020, 42′

Στις Γύρες, οι θεατές συναντούν ιστορίες και αντικείμενα από μια ευρεία γκάμα εμπειριών, συμπεριλαμβανομένης και της αναγκαστικής μετανάστευσης στο Αιγαίο. Μαθαίνουμε πως στα ίδια νησιά γίνονται τελετές που περιλαμβάνουν μηνύματα σε μπουκάλια, τα οποία αφήνονται στη θάλασσα, ή παπούτσια από μέταλλο, τα οποία αφήνονται ως τάματα, για να ευχαριστήσουν τον Αρχάγγελο Μιχαήλ. Οι άνθρωποι καταλήγουν σε κάτι απόμακρες ακτές, μόνο και μόνο για να μάθουν πως δεν ανήκουν εκεί. Αντικείμενα που καταλήγουν μακριά από τις ρίζες τους, συλλέγονται από τους λουόμενους και μπαίνουν σε κοινή θέα.

Σύρος Φεστιβάλ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 4 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020

Λαζαρέττα, Ερμούπολη

Ανοιχτό εργαστήριο [απαραίτητη η προ-εγγραφή]

17:00–20:00

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ
Με τη Δήμητρα Κονδυλάτου

Tο εργαστήριο Εναλλακτικά μονοπάτια, το οποίο προτείνει πεζοπορίες με οδηγούς διεθνείς και Έλληνες καλλιτέχνες σε ανεξερεύνητες περιοχές της Σύρου, εστιάζει φέτος στην κτιριακή δομή του “λαζαρέττου”, των πρώτων οργανωμένων εγκαταστάσεων που προορίζονταν για καραντίνα ταξιδιωτών και προϊόντων. Τα ιστορικά Λαζαρέττα της Σύρου είναι το σημείο αναφοράς, από το οποίο θα εξετάσουμε ιστορικές, γεωπολιτικές, θεωρητικές και εμπειρικές προσεγγίσεις του χώρου, του ταξιδιού και της κοινωνικής διαχείρισης της υγείας.

Η Δήμητρα Κονδυλάτου ενδιαφέρεται καλλιτεχνικά για τα όρια της τέχνης και για τη διασταύρωσή της με τον τουρισμό και την καθημερινή ζωή. Το έργο της συμπεριλαμβάνει κινηματογραφικά δοκίμια, αφηγηματικά φιλμ, ψηφιακά ζωγραφικά σχέδια και εργαστήρια.

Επικοινωνήστε με την ομάδα του SIFF μέσω μέιλ (info@syrosfilmfestival.org) για να ενημερωθείτε για τη διαθεσιμότητα θέσεων. Ο αριθμός των συμμετεχόντων δεν θα υπερβεί τα δέκα (10) άτομα και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Ταρσανάς ναυπηγεία, Ερμούπολη

Βραδιά περφόρμανς

21:00

HOUSES OFF, DESERTS, ETC.
Περφόρμανς με φιλμ από τον Κωνσταντίνο Χατζηνικολάου, διάρκειας περίπου 25′

“Βλέπω ένα καραβάνι. Το καραβάνι διασχίζει την έρημο. Η έρημος φτάνει στις πόλεις. Η άμμος μπαίνει στα σπίτια. Ζήσαμε σε σπίτια που δεν υπάρχουν πια. Το σπίτι στην Αραγκό. Το Ψυχικό. Το σπίτι Κ40. Το καμένο σπίτι. Στο έρημο σπίτι βόσκουν τα ζώα. Ένα σαλιγκάρι χάθηκε στην πόλη. Γλιστρά στο χορτάρι αργά. Εκείνες τις μέρες ο κόσμος ερχόταν και γέμιζε το σπίτι. Βλέπω ένα καραβάνι. Το καραβάνι έρχεται στο σπίτι.” Κ.Χ.

Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου είναι κινηματογραφιστής και συγγραφέας. Η δουλειά του περιλαμβάνει ταινίες σε Σούπερ 8 και βίντεο, περφόρμανς με φιλμ, διαλέξεις για το σινεμά, εγκαταστάσεις, κείμενα. Έχει κυκλοφορήσει δύο ποιητικές συλλογές κι ένα μυθιστόρημα. Αρθρογραφεί στην Καθημερινή.
HOME TAPES
Περφόρμανς με τις Νατάσα Γιανναράκη και Lara Eidi, διάρκειας περίπου 30′

Μια συλλογή πλάνων από ταινίες super-8 και κασέτες mini DV από μιαν άλλη δεκαετία, που ειδικά τώρα, μοιάζει με ένα διαφορετικό σύμπαν: ελευθερία μετακίνησης, φθηνά αεροπορικά ταξίδια, η ζωή με μια βαλίτσα στο χέρι. Ένα patchwork διαφόρων ταξιδιών. Αθήνα, Λονδίνο, απομακρυσμένα ελληνικά νησιά, Σαν Φρανσίσκο, Νέα Υόρκη, Μεξικό, Ταϊλάνδη, Αυστραλία.

Η Νατάσα Γιανναράκη είναι μια καλλιτέχνις της κινούμενης εικόνας, της περφόρμανς και του ήχου. Ήταν μέλος του συγκροτήματος Berlin Brides (βασικά φωνητικά, στίχοι). Έχει εργαστεί σε πολλές κινηματογραφικές παραγωγές ως sound designer. Ζει στην Αθήνα.

Η Lara Eidi, γεννημένη στην Αθήνα από Λιβανεζο-Καναδούς γονείς, είναι τραγουδίστρια και τραγουδοποιός με βάση το Λονδίνο. Η μουσική της έχει κερδίσει την αποδοχή των κριτικών, χάρη στο ταλέντο της να ξεπερνά τα όρια των μουσικών ειδών (BBC Artist, 2020). Έχουν γράψει γι’ αυτήν πως “είναι μια τραγουδίστρια με πραγματικό χάρισμα στη φωνή, ευγενική ψυχή και καθηλωτική παρουσία” (Jazz UK).

22:30

HOTEL MONTEREY
Chantal Akerman, Βέλγιο / ΗΠΑ, 1973, 63′

Προβολή της ταινίας με ζωντανή μουσική από την Χριστίνα Βάντζου

Οδηγώντας μας μέσα από τα δωμάτια, τα ασανσέρ και τους διαδρόμους ενός έρημου ξενοδοχείου στο Upper West Side της Νέας Υόρκης, η Βελγίδα δημιουργός παραδίδει μια ταινία εν είδει διαλογισμού για τον εγκλεισμό και την υπερβατικότητα, η οποία συναντά τις πολυεπίπεδες, αιθέριες συνθέσεις της Χριστίνας Βάντζου, στη νέα μουσική επένδυση που έγραψε κατόπιν ανάθεσης του Φεστιβάλ.

Η Χριστίνα Βάντζου κατάγεται από το Κάνσας Σίτι του Μιζούρι, είναι Ελληνίδα δεύτερης γενιάς και κάτοικος Βρυξελλών. Ως συνθέτρια και σκηνοθέτις του πειραματικού σινεμά, δουλεύει με τον χώρο, τον ήχο και την εικόνα ορμώμενη από περιέργεια και διάθεση βελτιώσεων. Σε διάστημα δεκαπέντε ετών έχει χτίσει ένα μοναδικό, εντελώς προσωπικό οπτικοακουστικό ιδίωμα.

ΣΑΒΒΑΤΟ 5 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020

Ντράιβ-ιν στην Ντελαγκράτσια, Ποσειδωνία

Διπλή προβολή #1

20:30

LIFE AFTER LOVE
Zachary Epcar, ΗΠΑ, 2018, 8′

Κολλημένοι σε ένα πάρκινγκ κάπου στις ΗΠΑ, μια ομάδα επίδοξων εραστών κάνουν καντάδα ο ένας στον άλλο με τα παράθυρα ανεβασμένα. Μια ταινία δρόμου που ποτέ δεν ξεκινά.

BRIGADOON
Vincente Minnelli, ΗΠΑ, 1954, 118′

Ένας εξουθενωμένος Τζιν Κέλι ξεφεύγει από τον ξέφρενο ρυθμό της Νέας Υόρκης, για ένα ταξίδι για κυνήγι που μοιάζει απίθανο. Χωρίς να το πάρει είδηση, τρυπώνει στη μαγική Μπρίγκαντουν, μια σκωτσέζικη μεσαιωνική πόλη παγωμένη στον χρόνο, η οποία ξεπηδά από την αχλύ των χολιγουντιανών στούντιο για μια μέρα τον χρόνο. Αν και στην αρχή γοητεύεται από αυτή την πόλη που περικλείει αυτό το ριζικό διάλειμμα που χρειαζόταν από την “πολιτισμένη” του ζωή, συνειδητοποιεί πως και οι κάτοικοι του Μπρίγκαντουν μοιράζονται την ίδια επιθυμία να αποδράσουν από το δικό τους κλειστοφοβικό σύμπαν… Μια κλασική ιστορία φαντασίας, πραγματικότητας και ενός τόσο διεστραμμένου όσο και υπέροχου αναχωρητισμού που υπάρχει εγγενώς στο σινεμά.

23:00

ΚΑΡΤ ΠΟΣΤΑΛ ΑΠΟ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, Ελλάδα, 2019, 23′

Παγιδευμένη στη δυσλειτουργία των διακοπών, μια “τέλεια” οικογένεια θα πρέπει να βρει τρόπο να το σκάσει από ένα απομακρυσμένο νησί της Μεσογείου, όταν έρθει αντιμέτωπη με το απρόσμενο τέλος του κόσμου. Μια μετα-αποκαλυπτική (ή ημι-προφητική) σκοτεινή σάτιρα, γυρισμένη κάτω από τον ήλιο της Σύρου.

ΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΤΟΥ ΝΕΚΡΟΥ ΟΡΕΙΒΑΤΗ [HUKKUNUD ALPINISTI]
Grigory Kromanov, ΕΣΣΔ, 1979, 93′

Οι ψυχεδελικές διακοπές σε ένα απομακρυσμένο χειμερινό θέρετρο για σκι στην Εσθονία εξελίσσονται από ένα κλασικό whodunit σε μια μεταφυσική ιστορία επιστημονικής φαντασίας. Η επαναστατική, φρενήρης κίνηση της κάμερας καδράρει εναλλάξ το εκθαμβωτικό λευκό στις πλαγιές και τους παρακμιακά “μοντέρνους” τοίχους του σαλέ. Ένα κολασμένο ριφάκι στοιχειώνει τα όσα εκτυλίσσονται. Ο σκληροπυρηνικός εκπρόσωπος του νόμου που πρωταγωνιστεί μας οδηγεί μέσα από το χάος, με χαρά και ανατριχίλες, ώσπου να φτάσουμε στην κορυφή του βουνού.

ΚΥΡΙΑΚΗ 6 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020

Ντράιβ-ιν στην Ντελαγκράτσια, Ποσειδωνία

Διπλή προβολή #2

20:30

ΕΠΙΜΟΝΕΣ ΦΥΛΛΩΣΙΕΣ [WAYWARD FRONDS]
Fern Silva, ΗΠΑ, 2014, 13′

Γοργόνες φέρνουν τα πάνω κάτω σε μια ιστορία διπλής καταστροφής, κατοικίες παίρνουν αγκαλιά μεταμορφωμένους εισβολείς, χνάρια κροκοδείλων καταπίνουν δίποδα κλαράκι σε έναν εύφορο πολτό που έχουν σχηματίσει οι απόκληροι της φύσης – όλα αυτά, στον εθνικό δρυμό Everglades στη Φλόριντα. Σε αυτό τον δυνατό στοχασμό που αποτυπώνει το “Off Season”, η φύση ανακτά τον έλεγχο, εγκολπώνοντας και δαμάζοντας τον πολιτισμό μετά από αιώνες συστηματικής επίθεσης.

ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΚΟΙΜΑΤΑΙ [PARIS QUI DORT]
René Clair, Γαλλία, 1924, 60′

Ένα πρωινό ο φύλακας του Πύργου του Άιφελ ανακαλύπτει πως ένας τρελός επιστήμονας έχει παγώσει τα πάντα και τους πάντες στην πόλη του Παρισιού – εκτός από τον ίδιο. Μια ομάδα καινούργιων φίλων καταφθάνει με αεροπλάνο, και αλωνίζουν μαζί του στην κοιμισμένη μητρόπολη, βιώνοντάς τη με έναν παιδικό ενθουσιασμό που ανακάλυψαν μέσα τους. Ένα θετικό μήνυμα για την εποχή μας, που βγαίνει από μια κρίση που μεταμορφώνει ραγδαία τον δημόσιο χώρο και τη δημόσια ζωή, μια νέα αντίληψη αυτού που πάντα είχαμε, αλλά αδυνατούσαμε να δούμε.

22:30

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΝΤΕΡΑ
Αρίων Καλογεράς, Ελλάδα, 2019, 8′

Η καλντέρα της Σαντορίνης σχηματίστηκε γύρω στο 1610 π.Χ. Σήμερα προσφέρει ένα όμορφο φόντο για selfies στο ηλιοβασίλεμα, ενώ καλλιεργεί τον υπερτουρισμό και μαζί ένα σημαντικό ρίσκο για την καταστροφή του περιβάλλοντος. Μια γυναίκα ταξιδεύει προς τα κει –σε οικονομική θέση–, κι εμείς την ακολουθούμε μέσα από μια έκρηξη των αισθήσεων, μέσα από ενσταντανέ της μνήμης και επιθυμίες που τρεμοσβήνουν.

ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΜΕΛΙΤΟΣ
Γιώργος Πανουσόπουλος, Ελλάδα, 1979, 112′

Ακολουθώντας την ετήσια οικογενειακή παράδοση, ένα ηλικιωμένο ζευγάρι επισκέπτεται μια επαρχιακή λουτρόπολη της Πελοποννήσου. Καθώς η νεόνυμφη κόρη τους δεν θα τους συνοδεύσει αυτή τη φορά, το ζευγάρι επιστρέφει σε μια εποχή γεμάτη πάθη και φόβο. Η τρίτη ηλικία δεν ήταν ποτέ πιο τρομακτική και πιο φωτογενής απ’ ό,τι σε αυτή την ταινία, που (με τα λόγια του σκηνοθέτη της) “γυρίστηκε σαν ταινία φαντασίας… μια εξερεύνηση ενός κόσμου… [όπου] λιγότερα πράγματα είναι απαραίτητα και τα πάντα λείπουν”.